Technika
Przygotował i nadesłał: Police
Silniki montowane w Taunusie II 1976-1982

Na podstawie: "Obsługa samochodów importowanych",WKiŁ, Warszawa 1983


Silnik czterosuwowy z zapłonem iskrowym, umieszczony wzdłużnie nad przednią osią, napędzający koła tylne, w pięciu różnych pojemnościach, rzędowy czetrocylindrowy ( 1.3, 1.6, 2.0 ), lub widlasty sześciocylindrowy ( 2.0, 2.3). Rodzaje i symbole silników 1.3 J2, 1.3 JA, 1.3 JC, 1.6 LA, 1.6 LS, 1.6 LE, 1.6 LE, 2.0 NE, 2.0 NY, 2.3 YY. Każdy z tych silników miał inną moc, moment obrotowy i zużycie paliwa.


Silnik 1300 R4

 


J2

JA

JC

Stopień sprężania 9,0 ( HC ) 8,2 ( LC ) 9,0 ( HC )
Typ silnika A B B

Średnica cylindra

80,997 mm 79,02 mm 79,02 mm

Skok tłoka

62,99 mm 66,00 mm 66,00 mm

Pojemność skokowa

1,298 dm3 1,294 dm3 1,294 dm3

Moc maksymalna

42 kW ( 57 KM ) 40 kW ( 54 KM ) 43 kW ( 58 KM )

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej

5000 obr/min 5500 obr/min 5500 obr/min

Moment maksymalny

86 Nm 90 Nm 97 Nm

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego

3000 obr/min 3000 obr/min 3000 obr/min

Otwarcie  zaworu ssącego

21° przed ZZ 22° przed ZZ 22° przed ZZ

Zamknięcie  zaworu ssącego

55° po ZZ 54° po ZZ 54° po ZZ

Otwarcie  zaworu wydechowego

70° przed ZZ 64° przed ZZ 64° przed ZZ

Zamknięcie  zaworu wydechowego

22° po ZZ 12° po ZZ 12° po ZZ

Luzy zaworów
przy kontroli czasów rozrządu

- zawór ssący
- zawór wydechowy




0,20 mm
0,25 mm




0,20 mm
0,25 mm




0,20 mm
0,25 mm


Silnik 1600 R4




LA LS LC LE
Stopień sprężania
8,2 ( LC )
9,2 ( HC )
9,2 ( HC )
9,2 ( HC )
Typ silnika
B
B
B
B
Średnica cylindra
87,67 mm
87,67 mm
87,67 mm
87,67 mm
Skok tłoka
66,00 mm
66,00 mm
66,00 mm
66,00 mm
Pojemność skokowa
1,593 dm3
1,593 dm3
1,593 dm3
1,593 dm3
Moc maksymalna
50 kW ( 68 KM )
43 kW ( 58 KM )
53 kW ( 72 KM )
65 kW ( 88 KM )
Prędkość obrotowa mocy
maksymalnej
5200 obr/min
4500 obr/min
5000 obr/min
5700 obr/min
Moment maksymalny
114,7 Nm
110,8 Nm
117,7 Nm
125 Nm
Prędkość obrotowa
momentu maksymalnego
2700 obr/min
2600 obr/min
2700 obr/min
4000 obr/min
Otwarcie  zaworu ssącego
22° przed ZZ
22° przed ZZ
22° przed ZZ
22° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu ssącego
54° po ZZ
54° po ZZ
54° po ZZ
54° po ZZ
Otwarcie  zaworu wydechowego
64° przed ZZ
64° przed ZZ
64° przed ZZ
64° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu wydechowego
12° po ZZ
12° po ZZ
12° po ZZ
12° po ZZ
Luzy zaworów
przy kontroli czasów rozrządu

- zawór ssący
- zawór wydechowy



0,20 mm
0,25 mm



0,20 mm
0,25 mm



0,20 mm
0,25 mm



0,20 mm
0,25 mm


Silnik 2000 R4


NE

Stopień sprężania 9,2 ( HC )
Typ silnika B
Średnica cylindra 90,62 mm
Skok tłoka 76,95 mm
Pojemność skokowa 1,993 dm3
Moc maksymalna 72 kW ( 98 KM )
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5200 obr/min
Moment maksymalny 151 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3500 obr/min
Otwarcie  zaworu ssącego 24° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu ssącego 64° po ZZ
Otwarcie  zaworu wydechowego 70° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu wydechowego 18° po ZZ
Luzy zaworów
przy kontroli czasów rozrządu

- zawór ssący
- zawór wydechowy



0,20 mm
0,25 mm


Silnik 2000 V6


NY

Stopień sprężania 8,75 ( HC )
Średnica cylindra 84,02 mm
Skok tłoka 60,10 mm
Pojemność skokowa 1,998 dm3
Moc maksymalna 66 kW ( 90 KM )
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5000 obr/min
Moment maksymalny 149 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3000 obr/min
Otwarcie  zaworu ssącego 20° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu ssącego 62° po ZZ
Otwarcie  zaworu wydechowego 56° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu wydechowego 14° po ZZ
Luzy zaworów przy kontroli czasów rozrządu

- zawór ssący
- zawór wydechowy



0,35 mm
0,40 mm

Silnik 2300 V6


YY

Stopień sprężania 8,75 ( HC )
Średnica cylindra 90,02 mm
Skok tłoka 60,14 mm
Pojemność skokowa 2,294 dm3
Moc maksymalna 79 kW ( 108 KM )
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5000 obr/min
Moment maksymalny 177 Nm
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 3000 obr/min
Otwarcie  zaworu ssącego 20° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu ssącego 62° po ZZ
Otwarcie  zaworu wydechowego 56° przed ZZ
Zamknięcie  zaworu wydechowego 14° po ZZ
Luzy zaworów przy kontroli czasów rozrządu

- zawór ssący
- zawór wydechowy



0,35 mm
0,40 mm




Kolejność zapłonu w silniku OHC




Kolejność zapłonu w silniku V6